زمانی که جایگاه این ابزار را در انقلاب اسلامی بررسی میکنیم میبینیم با فعالیتهایی که دشمن در این عرصه انجام میدهد، نقش نیروهای انقلابی به خصوص آن افرادی که در حوزه اطلاعرسانی مشغول به فعالیت هستند بسیار پررنگ و تأثیرگذار است، کار کردن در برخی ارزشهای انقلاب اسلامی که برای عموم مردم مقدس است مثل شهادت نیز در این میان بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.
اعظم رنجبر در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان، ضمن اشاره به فضای مجازی و شبکههایی که در آن فعالیت میکنند، اظهار کرد: فضای مجازی و فعالان عرصه فضای مجازی میتوانند تأثیر بسیاری را بر روی مخاطبان در خصوص شهدا داشته باشند.
وی افزود: این رسانههای مجازی میتوانند حقیقت را در رابطه با روش شهید، منش شهید و رفتار شهید به نسل جدید ما منتقل کنند، فضای چگونگی زندگی شهید را رسانههای فضای مجازی هستند که میتوانند برای مخاطب به تصویر بکشند، یک خبرگزاری و نویسندگان آن بهتر میتوانند وقتی محل زندگی شهید را میبینند برای مخاطب به بهترین روش توصیف کنند.
همسر شهید مدافع حرم مسلم خیزاب عنوان کرد: هنوز پس از گذشته دو سال پسرم محمدمهدی نتوانسته سجاده پدرش را جمع کند و هنوز این سجاده را باز نگه داشته است، در مورد وسایل پدرش هم پیشنهاد داده تا آنها را در کمد شیشهای قرار دهیم تا بتوان آنها را مشاهده کرد؛ زمانی 24 دانشجو که وضعیت حجاب نسبتاً خوبی هم نداشتند برای دیدن ما به خانهمان آمدند و وقتی که وسایل شهید خیزاب را دیدند همه به گریه افتادند، در این لحظه بود که به فکر فرو رفتم چقدر هنوز میتوانیم برای شهدا کار کنیم.
از فعالیتهای فضای مجازی که فاصله بگیریم و نیم نگاهی به فعالیتهای اجرایی نیروهای فرهنگی بیندازیم میبینیم در سالهای اخیر کمی توجهاتمان به سمت ظواهر رفته و در مورد محتوا کم کاریهایی انجام دادهایم، به جای پرداختن به زندگی شهدا و استفاده از گنجینههای عظیم شهدا که خانوادههایشان هستند، بیشتر از خانوادههایشان برای حضور در برنامهها، افتتاحها و تقدیر از آنها دعوت به عمل آوردیم، هرچند این کار ارزشمند است و جایگاه والایی دارد اما صحبت این است که دغدغه خانواده شهدا راه و منش شهداست که باید دیده شود و به نسلهای بعد منتقل شود.
وی تأکید کرد: چرا فقط در یک سری برنامهها خانواده شهدا را دعوت میکنیم و از آنها تجلیل میکنیم در حالی که میتوانیم با ارائه رفتار حقیقی شهدا، منش شهدا و حتی وسایل شهدا بر روی نسل جوانمان تأثیر بگذاریم، وقتی وسایل شهید خیزاب میتوانند بر روی جوانان تأثیر بگذارند چرا سراغ دست نوشتههای شهدا نرویم.
رنجبر عنوان کرد: شهید خیزاب دست نوشتههای بسیاری دارد که میتوان روی آنها کار کرد و آنچه را که میتوان از این دست نوشتهها در آورد و به این نسل ارائه داد را جداسازی کرد.
وی خاطرنشان کرد: در این همه سال برخی خصوصیات شهید خیزاب در ذهن من نقش بسته است، یکی از این خصوصیات ولایت مداری وی است، شهید خیزاب واقعاً عاشق مقام معظم رهبری بود؛ به نظرم نماز شبهای ایشان و گریههایی که در نماز شبهایش میکرد بود که وی را به هدف والایش رساند.
همسر شهید مدافع حرم مسلم خیزاب اذعان داشت: اوایل شهادت شهید خیزاب، محمدمهدی وسایل پدرش مثل لباسهای نظامی ایشان را وسط اتاق پهن میکرد، با آنها بازی میکرد و بوی پدر را در آن لباسها احساس میکرد، روزی وقتی روی این لباسها دراز کشیده بود از من خواست تا کمد شیشهای آماده کنیم تا وسایل پدر را درون آن قرار دهیم.
وی تصریح کرد: زمانی که همسرم تازه شهید شده بودند مطرح شد که این در ارتباط بودن فرزندم با وسایل پدرش در روحیه محمدمهدی تأثیر بد میگذارد اما دقیقاً برعکس بود و محمدمهدی قوت خاصی گرفت و حتی برخی وسایل را درون صندوقچهای گذاشت و بر روی آن پلاستیک کشید تا بوی پدرش از آن لباسها جدا نشود.
رنجبر ابراز داشت: مردم بدانند همزمان با این امنیت و آرامشی که دارند و در سایه این امنیت روزی چند مرتبه به پدرانشان میگویند «بابا» محمدمهدی من نگران این است که نکند پلاستیک از روی این صندوق کنار رود و بوی پدرش از لباسها جدا شود.
دشمن عقل
امام علی علیه السلام :
اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛
هواى نفس، دشمن خرد است.
شرح غرر: ج1، ص68